miercuri, 27 martie 2013

Dacă e duminică, e Bulgaria!

A fost duminică... şi am fost până la Cetatea Tsarevets de la Veliko Târnovo, la invitaţia prietenilor mei Elena şi George de la Zahir Travel. Agenţia lor de turism s-a specializat în aceste excursii culturale de 1-2 zile în Bulgaria (şi nu numai), pe trasee care nu te obosesc, dar în mod cert îţi aduc bucuria unor locuri noi, pline de spiritualitate şi istorie... chiar şi românească.
Bulgaria oferă o combinaţie unică de natură frumoasă, istorie milenară, datini şi folclor, şi atrage tot mai mulţi turişti, printre care şi români. Traseul de o zi propus de Zahir Travel a fost simplu: Bucureşti – Giurgiu – Ruse – Veliko Tarnovo şi retur, dar practic mi-am terminat de băut cafeaua în timpul turului pietonal pentru vizitarea centrului istoric din Ruse (cu aproape 200 de clădiri şi monumente din patrimoniul arhitectural). Am avut timp apoi să descopăr legenda bisericii îngropate Sfânta Treime din centrul oraşului, dar şi să aprind o lumânare în timpul slujbei. Trebuie să recunosc, ieşirea din biserică a fost cea mai plăcută pentru mine, nu pentru că m-aş fi grăbit ci pentru că pe peretele de deasupra ieşirii trona icoana îngerului meu, Arganghelul Gabriel, urându-mi drum bun!
Iar la drum, iar un popas, la mănăstirea din stâncă Basarabov, locul unde au fost găsite moaştele Sf. Dimitrie Basarabov - Sfântul Dimitrie cel Nou, patronul spiritual al Bucureştiului! Este singura mănăstire din stâncă din Bulgaria locuită de călugări şi întreţinută pentru turişti şi credincioşi, iar cele 48 de trepte pe care le urci până la bisericuţa săpată în roca calcaroasă te purifică şi îţi oferă o linişte sufletească specială.
Continuând apoi drumul pe urmele vechilor vlahi am ajuns la Veliko Târnovo, fosta capitală a celui de-al doilea ţarat bulgar (1187 - 1393). Veliko Târnovo impresionează cu aşezarea sa pe dealuri, în jurul cetăţii medievale, cu povestea celor patru regi Asan, sau cu aroma trandafirilor.
Asan a fost conducător de oşti aromân şi este fondatorul dinastiei Asăneştilor. Împreună cu fratele său, Petru, recunoscut rege de papa de la Roma, a fondat Regatul Vlaho-Bulgar (sec. XII, al Doilea Ţarat Bulgar). În urma victoriilor contra împăraţilor Bizanţului, cu ajutor primit din partea românilor de la nordul Dunării, cei doi fraţi cer recunoaşterea ca împăraţi. Sunt ucişi mişeleşte amândoi şi vine pe tron fratele lor, Ioniţă cel Frumos (rămas în legendele populare cu numele Caloian). După Ioniţă au urmat nepotul acestuia, Borilă, apoi Ioan Asan II (1218–1241), fiul fondatorului dinastiei, care a extins graniţele regatului. În 1258 dinastia se stinge şi regatul revine bulgarilor, iar aromânii (vlahii) sunt consideraţi o minoritate tolerată nefiind recunoscuţi ca români.
Oraşul medieval Veliko Târnovo este dominat de cetatea Tsarevets, cu palatul ţarului şi Catedrala Patriarhială (pentru timp de aproape 300 de ani) Înălţarea Domnului, un loc plin de legende şi cu o pictură interioară unică, dar în care acum nu se săvârşesc slujbe religioase. Dar merită atenţie şi centrul vechi cu biserici medievale, ateliere meşteşugăreşti, magazine de suveniruri, cristale, antichităţi, dar şi renumitele cosmetice cu aromă de trandafiri.
Am avut şi o mică bucurie colindând magazinele urbei. Cândva, de mult, prin clasa a şasea am mers cu şcoala în prima excursie în străinătate, o zi la Ruse în Bulgaria. Atunci, din puţinii bani care ni s-au schimbat oficial, am cumpărat câteva mărunţişuri, dar şi o mitralieră din plastic, de care am fost foarte mândru... până s-a stricat! Nu o să vă vină să credeţi, dar într-unul dintre magazinele din Veliko Târnovo am găsit o mitralieră aproape identică! Spre deosebire de acum mulţi ani, nu am cumpărat-o!
Preţul excursiei organizate aproape în fiecare duminică de Zahir Travel este unul corect în care te bucuri de un drum comod cu autocarul şi ghizi cu adevărat competenţi, de la care afli în mod cert mult mai multe amănunte. Despre programe, pe www. zahirtravel.ro sau solicitate la office@zahirtravel.ro.

Niciun comentariu: